"Obildbar"

SVs Kristin Halvorsen har oppdaget hvor dårlige norske skolebygninger er: murpuss faller av, vinduer er ikke tette, maling flasser av, ventilasjonsanlegge finnes ikke eller virker dårlig etc.; korts sagt: inneklimaet for elever og lærere er usunt (pga. dårlig luft) og uteklimaet (om man kan kalle det det) er farlig (murpuss kan falle ned). Beregninger viser at det vil koste ca 55 milliarder kr å ruste opp alle norske skoler til en forsvarlig standard. (Det er selvsagt en stor skam at skolens eiere - kommunene - har latt skolebygningene forfalle i slik grad.)

Selvsagt er forholdene ved skolene i strid med gjeldende lover og bestemmelser, men slike ser ikke ut til å hjelpe på dette området heller. Og hva foreslår så Kristin Halvorsen? Jo, hun vil at de som oppdager et usunt/farlig miljø på en skole skal melde forholdene til arbeidstilsynet!

Hun tror antagelig at dersom kommunen får en henvendelse fra arbeidstilsynet - eller kanskje politiet! - så vil kommunene fikse problemene. Men problemet er at kommunene har ikke penger til slikt. Da sier Halvorsen at da må staten sørge for at kommunene har råd. Men da må skattene økes, og dette er ikke mulig (det vil være vanskelig å få flertall for å sette skattenivået høyere enn det er i dag: folk flest betaler 70 % av det de tjener til det offentlige), og hvis man øker skattesatsene vil skattinntektene sannsynligvis ikke øke fordi en enda større del av økonomien vil bli tvunget over i svart arbeid etc. Så, faktum er at så lenge skolene er offentlige så vil de ikke kunne bli bedre enn i dag.

Alle politikere fra stortingspartiene har ved hvert eneste valg sagt at de nå skal satse på skolen. Hvorfor har det ikke skjedd? Hvorfor har skolen - som selvsagt er svært viktig - forfalt så mye som den har gjort?

Grunnen er at det offentlige - stat og kommune - dels ikke kan bruke penger på en fornuftig måte; offentlig pengebruk er nødvendigvis sløsaktig, og dels at penger går dit hvor de synes mest og hvor bevilgninger gir politikerne øket prestisje.

Beregninger viser at når private og det offentlige skal utføre store, identiske oppgaver, så gjør private jobben langt billigere enn det offentlige.

Politikerne fortrekker derfor store, nye prosjekter som synes og som de kan få oppmerksomhet ved å gå inn for (nytt rådhus, ny svømmehall, etc.); det er ingen slik oppmerksomhet å få dersom man holder skolebygninger i orden. Dessuten har det offentlige tatt på seg en del store forpliktelser som ved lov påbyr utbetalinger, og disse har øket kolossalt etter at de ble innført (for eksempel ulike typer sosialhjelps- og bostøtteordninger som er meget generøse). Slike utgifter går selvsagt foran det å pusse opp skolebygninger.

Dersom skolene hadde vært private, måtte hver skole tilby kvalitet på alle punkter for å tiltrekke seg elever, og en privat skole vil ikke få elever dersom dens bygning så ut som den typiske offentlige skolebygning.Ved en privatisering av skolene ville vi oppnå mange fordeler: et bedre miljø er bare en av dem.

Man Kristin Halvorsen og dessverre svært mange med henne tror at løsningen på alle problemer er at det offentlige bare øker skattene og bruker enda mer penger. Dette tror de fullt og fast enda de siste 50 år med all tydelighet har vist at en slik "løsning" ikke vil virke. Problemene oppstår, politikerne lover å løse dem og tar inn enda mer i skatt, problemene blir allikevel større, politikerne lover å løse dem og tar inn enda mer i skatt, problemene blir allikevel større ...

I det svenske språket finnes order "obildbar", og det brukes for å beskrive personer som ikke kan "utbildas" (utdannes): "obildbar" brukes om personer som ikke er i stand til å lære.

Det er et tydelig behov for et slikt ord også på norsk.

DLF mener at politikerne og det offentlige ikke er i stand til å løse denne type problemer, og vi vil derfor privatisere skolen. I et system med private skoler vil foreldrenes betaling for barnas skolegang gå direkte fra foreldre til skole, og ikke som i dag, hvor betalingen tar omveien om det offentlige via skatten. Kun dette vil gi foreldrene en mulighet til direkte å velge skoler av høy kvalitet for sine barn.