På rett kurs?

I mange år har skipsfartsnæringen hatt så dårlige betingelser i Norge at de i stigende grad har flagget ut. Dette er tragisk, fordi skipsfarten representerer en stor verdiproduksjon. Grunnen til utflaggingen har vært, for å si det kort, at staten har gitt rederiene betingelser som det har vært vanskelig eller umulig for rederiene å tilfredsstille.

Nå ser det ut til at betingelsene for skipsfarten kan bli noe bedre. Før påske la regjeringen frem en skipsfartsmelding, og hovedpoenget i denne ser ut til å være at rederiene får sitt ønske om like vilkår med EU oppfylt. Norsk maritim næring har gjort det helt klart at hvis rederiene ikke nå får samme rammebetingelser som EU, så flagger rederiene ut. For oss virker det underlig at Norge skal tilby sine redere svært dårligere vilkår enn de kan få ellers i Europa.

Da skipsfartsmeldingen ble fremlagt før påske, fokuserte næringsminister Ansgar Gabrielsen på at det avgjørende element er at norsk skipsfartsnæring skal få samme rammebetingelser som sine konkurrenter i Europa. Viktige elementer for den europeiske skipsfartspolitikken er nettolønn for sjøfolk og skatt. I tillegg blir tonnasjeskatten på 338 millioner kroner i fjor halvert.

Vi setter pris på denne kursendringen som regjeringen legger opp til. Norges høye skatter og avgifter driver produktive mennesker og virksomheter ut av landet. Vi mener at det burde vær motsatt: lave skatter burde brukes for å tiltrekke produktive mennesker til Norge.

Vi tror ikke at dette vil være realistisk med det første, men Norge bør gjøres om til et skatteparadis. Med lave skatter og avgifter vil produksjonene stige, og velstanden vil stige for alle.

Også de andre partiene burde innse at veien til velstand for befolkningen ikke går gjennom å beskatte de produktive og verdiskapende, men ved å la de produktive få så gode betingelser som mulig. Etter vårt syn betyr dette at de produktive skal ha frihet til å produsere og til å disponere det de verdier de skaper. Med skipsfartsmeldingen virker det som om regjeringen foretar en liten kursjustering i retning av vårt syn, men kun på et svært begrenset område. Vi håper at i de neste årene vil kursen i stadig større grad bli lagt nærmere DLFs linje. Kun dette kan sikre Norges velstand.