Om å gjøre sine hjemmelekser

"- Lekser er overgrep mot barn" sier en lege ifølge dagens aviser.

Videre:«Lekser bryter med menneskerettighetene. De ødelegger barnas fritid; de hindrer deres hvile, og de ødelegger skillet mellom skole og fritid.»

Det skriver dr. med. og assistentlege ved divisjon for psykisk helsevern ved Sykehuset Innlandet, Ståle Fredriksen, i et debatt-innlegg torsdagens VG.

- Jeg mener ikke at hver enkelt lekse er konkret mishandling av hvert enkelt barn. Men i sum, og i sitt omfang, mener jeg systemet med lekser er overgrep, sier Fredriksen til Dagbladet.no."

Løsningen ifølge legen er at barna gjør oppgavene ferdig på skolen, og så går de hjem og har fri til neste dag. De på den politiske venstreside er glade for dette utspillet, de foretrekker at leksene ikke er hjemmelsekser, men isteden er, vel, skolelekser.

Å påstå at hjemmelekser er en krenkelse av menneskerettighetene er noe eksentrisk, og fortjener ingen kommentar, men det som er viktig her, er følgende. Ved å ha hjemmelekser lærer barna seg å disponere sin tid. Det vet at de har et bestemt antall timer til rådighet, de vet at de har en bestemt mengde lekser, og så lærer de seg å disponere tiden slik at de får gjort leksene. Dette er en uvurderlig lærdom! Lekser gjør ikke bare at barna lærer innholdet, lekser lærer dem også å bli selvstendige og til å ta valg og til å ta konsekvensene av dem. Hjemmelekser er altså med på å lære barna opp til å bli selvstendige og modne individer.

Selvsagt er de på venstresiden motstandere av hjemmelekser (som de er motstandere av alt annet individuelt selvstendig arbeid). De vil at leksene skal gjøres på skolen, og gjerne under lærerveilednig. De vil altså at innholdet i og rammen rundt lekselesingen skal være som skoledagen ellers, for der utfører elvene også oppgaver med lærer tilstede.

Det å frata elvene muligheten til å lære selv og på en selvstendig måte vil passivisere elvene, og i enda større grad gjøre det vanskeligere for dem å klare krevende og ansvarsfulle jobber.

Dersom ideen bak dette utspillet blir gjennomført vil elvene i enda større grad bli forberedt til en voksentilværelse som sosialklienter eller offentlig ansatte byråkrater.

(Selsvagt er DLF for at skolene, som bør være private, selv kan velge sitt eget opplegg mht lekser, men vi vil tro at de skoler som gir elevene en rimelig mengde hjemmelekser er de som vil gi sine elever den beste utdannelsen.)