Skolen

Lærere jobber mer, men bruker ikke mer tid på elevene. Dette var innholdet i en reportasje i TV2-nyhetene i går morges. Reportasjen ble innledet med at en journalist fortalte at lærere nå bruker svært mye av sin arbeidstid på å delta på møter, skrive rapporter, skrive brev til elever for å varsle om karakterer, utarbeidelse av tempoplaner, osv. En intervjuet lærer fortalte at han hadde inntrykk av at myndighetene ikke stolte på lærerne og derfor ville kontrollere alt de gjorde. Læreren ville ha et mer selvstendig arbeidsforhold, og han ville selv ha ansvaret for den jobben han gjør.

Denne utviklingen begynte på 90-tallet. Da kom det er periode da lærerjobben ble kraftig byråkratisert. Den viktigste arkitekten for dette var daværende undervisningsminister Gudmund Hernes fra Ap.

Hva ble så resultatet av denne satsingen fra Ap og Hernes’ side? Ble elevene flinkere? Det skulle være unødvendig å svare på dette, men for ordens skyld: elevene ble ikke flinkere, de ble dårligere. I flere undersøkelser (publisert i 2005) viste det seg at norske elevers kunnskaper jevnt og trutt ble dårligere.

Private skoler har vært et alternativ til dette regimet. Flere og flere foreldre valgte å la sine barn gå i private skoler. Men den nye regjeringen satte en stopper for dette - som kjent ble en rekke skoler som hadde fått løyve fra den forrige regjeringen til å starte drift, men som ennå ikke hadde satt i gang, fratatt tillatelsen til å starte.

Så muligheten til å slippe unna den stadig dårligere offentlige skolen ble stengt av de rødgrønne.

Hva vil skje fremover? De rødgrønne sier at de vil satse på skolen - kan vi vente skolen blir bedre? Neppe. Vi vil tro at den offentlige skole vil bli stadig dårligere, og dette til tross for at det muligens vil bli brukt mer offentlige penger på den. Reportasjene nevnte at lærerne nå tjener mer enn før, men det ble også opplyst at dette hadde ikke hadde ført til at lærerne brukte mer tid på elevene eller til at kvaliteten på skolen ble bedre.

Vi regner med at de rødgrønnes satsing på skolen vil føre til at skolen blir enda mer byråkratisert og at elevene derfor vil bli utsatt for enda dårligere undervisning og at deres resultater vil bli enda svakere. Samtidig er som nevnt mulighetene til å få en god utdannelse i en privat skole kraftig redusert, så også av denne grunn kommer det til å gå dårlig med Norge i årene fremover. "Heldigvis" har vi oljen, som kan utsette sammenbruddet noen år