”Hever prisene før jul ...”

Enkelte butikkjeder er blitt beskyldt for å sette opp sine priser rett før jul nærmest for å lure sine kunder. Vi siterer fra VG: ”VG kan i dag avsløre hvordan de store elektronikkbutikkene skrur opp prisene akkurat idet julegavepanikken inntar det norske folk. …

Ønsker barna seg et ostesmørbrødjern fra Elkjøp? Kjøpte du det for to uker siden, fikk du det for 149 kroner. I går var prisen 399 - godt over dobbelt så dyrt.

Prisen på en alminnelig brødrister hos Lefdal er i samme periode doblet fra 195 til 395 kroner.

Det er særlig i kategorien «småelektrisk» vi fant store prishopp. For hvem går egentlig rundt og vet hva en eggekoker, brødrister eller barbermaskin pleier å koste? …

Elkjøp peker seg ut som prisøkningsverstingen. I en hylle sto for eksempel 14 strykejern på rekke og rad - som alle hadde gått opp i pris i løpet av de siste to ukene. Den typiske prisøkningen var en diskré hundrelapp, men mange var blitt enda dyrere.

Minst påfallende prisøkninger fant vi hos konkurrent Expert. Dette var også butikken som hadde satt flest varer ned i pris siden 2. desember. Men vi fant fremdeles langt flere varer som var satt opp enn ned.

Elkjøp, Lefdal og Expert har samme forklaring på prishoppet i desember: De følger konkurrentene. Kraftige prishopp midt under julehandelen til tross; alle de tre store elektrokjedene avviser at de spekulerer i nordmenns høye betalingsvilje i desember.

- Nei, vi spekulerer ikke i høyere priser i desember. Vi skal gi de beste tilbudene året rundt, sier administrerende direktør Andreas Niss i Elkjøp Norge til VG. …” (sitat slutt).

For det første vil vi bare kort si til dette at alle vet at priser på en rekke varer blir lavere etter jul. Alle vet at under visse perioder er prisene noe høye, og så kommer det perioder hvor prisene er lavere: ski blir billigere når våren nærmer seg, sommerklær blir billigere når høsten kommer, osv.

Nå ser det ut til at noen kjeder har satt opp enkelte priser før jul, åpenbart, slik VG ser det, for å tjene litt ekstra når folk bare må kjøpe julegaver. Vi er dog litt i tvil om strykejern og eggkoker er noe mange ønsker seg til jul, men la gå.

For det andre er det slik at mange butikker har lengre åpningstider rett før jul. Dette påfører butikkene ekstra utgifter, og det er da bare rimelig at butikkene tjener litt ekstra i denne perioden.

For det tredje er det slik at høyere priser fører til at etterspørselen går ned. Man kan derfor si at butikkene setter opp prisen for å redusere sannsynligheten for å bli utsolgt: butikkene gjør derfor sitt for at den som virkelig ønsker seg et strykejern eller en eggekoker til jul kan få en slik.

For det fjerde er det slik at siden høyere priser fører til lavere etterspørsel vil butikken få noe færre kunder i tiden rett før jul. Dette betyr at det blir mindre trengsel i butikken, og de kundene som er i butikken vil nok sette pris på dette.

Og for det femte vil den reduserte etterspørselen føre til at det blir mindre belastning på de ansatte.

Så vi kan ikke se annet enn at dette – at enkelt foretninger setter opp enkelte av sine priser før jul – er en situasjon som alle tjener på. Dvs. alle unntatt de som er såpass bortreist at de ikke forstår at man kan få mange produkter til en lavere pris etter at julen er over, og som heller ikke har vært tidlig ut og kjøpt inn i god tid før jul. Og vi vil ikke bli meget overrasket dersom det skulle vise seg at en uforholdsmessig stor andel av disse er journalister.
.
.
.
.
.
.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10028385

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10012577